هویت

تاثیــر و ژرف ‌بینی

نویسنده:
بحث و تبادل‌نظر هیئت‌داوران اصلی سلسله‌بحث‌هایی طولانی را شامل می‌شد پیرامون راه‌های ممكن برای طرح‌ریزی جوایز و نیز مشخص‌كردن گونه‌های پروژه‌هایی كه هیئت‌داوران بررسی‌شان می‌كرد. برای گشودن باب این بحث به جماعتی افزون‌تر، گلچینی از این بحث را ارائه می‌كنیم...
بحث و تبادل‌نظر هیئت‌داوران اصلی سلسله‌بحث‌هایی طولانی را شامل می‌شد پیرامون راه‌های ممكن برای طرح‌ریزی جوایز و نیز مشخص‌كردن گونه‌های پروژه‌هایی كه هیئت‌داوران بررسی‌شان می‌كرد. برای گشودن باب این بحث به جماعتی افزون‌تر، گلچینی از این بحث را ارائه می‌كنیم.

پیتر آیزنمن: ما برای جایزه‌مان محتاج راهبردی شفافیم. منارا مسینیاگا1 یكی از آن معدود پروژه‌هایی است كه تفكری جدید را به فرهنگ كلی معماری ارزانی می‌دارد. چه دوستش داشته باشم چه نه، چه با سمبولیسمش موافق باشم چه نه، باز هم [این اثر] در هر زمینه‌ای ‌برانگیزاننده است. این برانگیزانندگیْ به‌ویژه محصول زمینه‌اش است؛ چه‌آن‌كه [چنین كاری] نمی‌توانست از مراكش یا استرالیا یا كانادا سر برآورد. این اثر برآمده از مجموعه‌ی خاصی از تلاقی‌گاه‌های فرهنگی در مالزی است كه مروّج و مشوّقِ این‌گونه فعالیت‌هاست. فكر نمی‌كنم بتوانید درباره‌ی برخی پروژه‌های دیگر هم از این حرف‌ها بزنید؛ پروژه‌هایی كه بی‌آن‌كه از قالب یك سنت بگریزند و راهبردی دیگر را نشان بدهند، تنها ایده‌های غربی یا موتیف‌های اسلامی را دوباره به ما قالب می‌كنند. چشم من دنبال آن پنج، شش پروژه‌ای است كه به ما اجازه‌ی ساختن آن گفتمان را می‌دهند.

 اسماعیل سراج‌الدین: می‌توانیم بین این كارها پروژه‌هایی را بیابیم كه به‌واقع بی‌همتایند؛ بی‌همتا از لحاظ مساهمت(مشاركت)شان در نوعی گفتمان بین‌المللی معماری، در عین اذعان بر این‌كه كه زمینه‌شان هم بخشی از این بی‌همتایی است؛ حال این زمینه چه فیزیكی باشد، چه روان‌شناختی، چه فرهنگی و چه فكری. معماری ریشه‌دارترین و اجتماعی‌ترینِ هنرهاست. معماریِ خوب باید برازنده‌ی قامت جامعه‌اش باشد و در آن جامعه به‌خوبی كار كند؛ اما باید استعلایش هم بدهد و مدخلیت هم داشته باشد...

برگردانِ  علی جاودانی



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code